free web site hit counter LPK Mokymo Centras
Mokymo centras CELEMI





Apie mus : Spaudoje  

Patirtis ateina ir auditorijose
(Verslo Žinios, 2007 rugpjūtis, Agnė Ranonytė)



Informacijos šiuolaikiniai žmonės gauna itin daug, o žinių stinga, pusiau juokais kalba verslo konsultantai. Kad netruktų pastarųjų, mokymai turi atitikti rinkos pokyčius. Ir vien skaidrėse pateikta teorija darbuotojams nepadės.

Pasak Klaso Melanderio (Klas Mellander), tarptautinio vadybos konsultanto ir knygos „Mokymosi galia: kaip puoselėti darbuotojų augimą“ autoriaus, mokytis kiekvieną iš mūsų verčia kelios aplinkybės. Pirmiausia faktas, kad mes gyvename vis sudėtingesniame pasaulyje. Antra, pokyčiai vyksta daug greičiau, nei, tarkime, prieš keletą dešimtmečių. Tad ir mes priversti keistis drauge. Be to, mes gyvename tokiomis sąlygomis, kai vis galingesnės ir globalesnės informacinės technologijos mus užverčia informacijos lavina.
„Tokiomis sąlygomis itin svarbu tampa suvokti sąsajas tarp skirtingų dalykų, procesų. Tada žmonės gali greitai orientuotis besikeičiančiose aplinkybėse, jas įvertinti ir priimti sprendimus. Pasaulio sudėtingumas, pokyčių greitis ir informacijos gausa diktuoja, ko ir kaip mes turime mokytis“, – aiškina p. Melanderis.
Anot jo, būtina atsižvelgti ir į tai, kad ilgą laiką verslui tekusi užduotis buvo sąnaudų mažinimas. Manyta, kad tai pagrindinis dalykas, leidžiantis didinti pelną.
„Žinoma, tai svarbu. Bet ne mažiau svarbu būti kūrybiškiems, ieškoti naujų idėjų, sugebėti pažvelgti į tuos pačius dalykus naujai“, – pažymi konsultantas.

Šalin inerciją
Ponas Melanderis neabejoja, kad itin sparčiai besikeičiančiame šiuolaikiniame pasaulyje inercija yra vienas iš didžiausių mūsų priešų. Prisitaikyti prie sparčių ir nuolatinių pokyčių įmanoma tik tada, kai esame lankstūs, paslankūs, ir kiek asmeniškai sugebame atliepti aplink mus besikeičiančiam pasauliui.
„Verslo valdytojams tenkanti užduotis – padėti darbuotojams suvokti, jog jie veikia ne kokiame nors skyriuje ar padalinyje, o kiekvienas yra aktyvus proceso dalyvis. Tada atsiveria labai daug erdvės naujovėms. Pavyzdžiu gali būti paprastas biudžeto planavimas. Į jį verta įtraukti žmones iš įvairiausių departamentų. Tegul jie pateikia savo nuomonę, prognozes, vertinimus. Net jei tos prognozės nebus tikslios, įvairias galimybes apsvarsčiusi įmonė bus daug geriau pasirengusi įvykiams. Vadinasi, galės lanksčiau reaguoti į naujai susiklosčiusias aplinkybes“, – siūlo p. Melanderis.
Žinoma, tai padaryti gali būti nelengva. Darbuotojai neretai mano, kad tik jų vadovų rūpestis žvelgti globaliai ir kurti strategijas.
„Būtina pasiekti, kad kuo daugiau žmonių suvoktų savo vaidmenį procesuose ir juose dalyvautų. Žmonėms turėtų būti atlyginama už tai, ko jie pasiekia ne vien dirbdami rutininius savo skyriaus darbus“, – pataria p. Melanderis.

Mokslas paskui poreikius
Vilniuje p. Melanderis išbandė atnaujintą simuliacinę verslo mokymo programą „Apples and Oranges“, pagal kurią visame pasaulyje mokėsi per 1 mln. žmonių.
„Programa patobulinta būtent taip, kad atitiktų mokymosi poreikius, apie kuriuos kalbėjau. Būtina, kad kiekvienas įmonės darbuotojas suvoktų verslo procesus, jų sąsajas. Dar neseniai eiliniai darbuotojai buvo vykdytojai. Tokiomis sąlygomis, kuriomis dabar veikia įmonės, kiekvienas darbuotojas turi prisiimti atsakomybę. Ir čia labai tinka vieno Švedijos verslininko išsakyta mintis. Anot jo, jei nesupranti, kaip verslas veikia, negali prisiimti atsakomybės. Kai supranti veikimo principus, atsakomybės nebegali atmesti. Taigi mes ir padedame suvokti verslo procesus“, – nurodo p. Melanderis.
Ne mažiau svarbu ir tai, kaip pateikiama informacija. Mokymo programas kuriantis p. Melanderis nelinkęs besimokančiųjų uždaryti auditorijoje ir visą dieną aiškinti keliais praktiniais pavyzdžiais pagardintą teoriją. Jo mokymų dalyviai sėda prie stalo ir patys modeliuoja situacijas, kuria, klysta, taiko žinias ir kaupia naujas.
Merkys Saukevičius, pirkimų valdymo bendrovės „Pirkimų sprendimai“ direktorius, išbandęs naująją „Apples and Oranges“ versiją, ją apibūdina kaip itin iliustratyvią.
„Čia lengva žaidimo forma, žingsnis po žingsnio parodoma visa įmonės veikla, sąsajos, pavyzdžiui, tarp finansų, plėtros, efektyvumo. Per pusvalandį apsisuka visi įmonės metai. Gal amerikų ir neatrasiu, bet matau naudą. Tokie mokymai labai praverstų ne tik vidurinės grandies, bet ir aukščiausio lygio vadovams. Svarbu, kad tai labai iliustratyvu. Gali kiek nori su darbuotojais aiškintis, pavyzdžiui, biudžeto straipsnius, bet tokia informacijos pateikimo forma vargu ar lengvai pasieks darbuotojo sąmonę. Per žaidimus viską suvokti daug lengviau“, – nuomone dalijasi p. Saukevičius.
„Įmonėse daug darbuotojų nesusiduria su finansine realybe. Simuliaciniai mokymai jiems būtų labai naudingi, nes jie padeda suprasti visumą“, – pritaria Edita J. Vilkienė, AB „Grigiškės“ personalo vadovė.


 
© 2001,
LPK Mokymo Centras
A. Goštauto g. 40B, 5 aukštas, LT-01112, Vilnius
Tel.: +370-5-2731-671, fax.: +370-5-2731-675, infoo+ilpk-mc.lt